Profil absolventa
Obor „Předškolní a mimoškolní pedagogika" je určen uchazečům, které baví práce s dětmi předškolního věku či organizování volnočasových aktivit pro mladší spolužáky a vrstevníky a chtěli by se těmto činnostem věnovat v budoucnu jako své profesi.
Absolvent oboru získá kvalifikaci pro profese učitel mateřské školy, vychovatel ve školní družině nebo školském ubytovacím zařízení a uplatní se také jako pracovník v zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času. Absolvent se uplatní také ve vybraných neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost.
Odborné profilující kompetence absolventa
Absolvent se vyznačuje širokou škálou pedagogických kompetencí, které spočívají v odborných znalostech pedagogiky, psychologie a didaktik, pedagogických schopností a praktických pedagogických dovedností a dovedností komunikačních. Vedle toho dále specifickými dovednostmi pěveckými, znalostí hry na hudební nástroj, dovednostmi výtvarného vyjadřování, pohybovou obratností a kultivovaností.
- Připravuje a realizuje samostatně i v týmu projekty výchovně vzdělávací práce pro skupiny dětí a provádí jejich evaluaci;
- sleduje a vyhodnocuje pravidelně a zodpovědně změny ve vývoji svěřených dětí a dokáže na ně odpovídajícím způsobem reagovat;
- vede děti ke zdravému způsobu života a umožňuje jim co nejvíce pohybu ve zdravém přírodním prostředí;
- vytváří pro děti bezpečné, důvěryhodné a podnětné prostředí, podporující výchovně vzdělávací práci, zahrnující i rozvoj vzdělávacích potencialit každého jednotlivce;
- ovládá základní činnosti (např. hudební, výtvarné, dramatické aj.) přiměřené věku dětí a využívá vlastních dispozic v těchto oblastech;
- dokáže řídit učební/zájmovou činnost, analyzovat pedagogické problémy, navrhuje, zdůvod-ňuje a argumentuje jejich řešení;
- používá vzdělávací strategie v souladu se stanovenými cíli a podmínkami pedagogické práce;
- zohledňuje při přípravě a realizaci projektů výchovně vzdělávací práce individuální zvláštnosti a subjektivní potřeby svěřených dětí, stejně jako objektivní podmínky, ve kterých bude výchovně vzdělávací činnost realizována;
- rozvíjí u dětí pozitivní sociální vztahy, jejich hodnotovou orientaci a vede je k prosociálnímu jednání;
- chápe a systematicky rozvíjí vrozené i získané dispozice dětí, specificky se zaměřuje na rozvoj jejich klíčových kompetencí;
- zvládá techniky komunikace s rodiči nebo institucemi;
- je schopen sebereflexe a celoživotního profesního rozvoje;
- sleduje průběžně vývoj pedagogické teorie a změny ve vzdělávací politice, včetně legislativních změn.
- zná a dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- je vybaven vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokáže první pomoc sám poskytnout;
- osvojuje si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti, včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeje apod.), rozpozná možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví
- zná význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažuje při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, vliv na životné prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodaří se svými finančními prostředky;
- nakládá s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Soubory ke stažení